Efectul bulei de perceptie – daca vezi pantofi peste tot, nu inseamna ca si sunt peste tot

5 iunie 2018 - 31 Comentarii
img

In cartea “Homo Deus” istoricul evreu Yuval Noah Harari propune un exercitiu de imaginatie legat de modul in care AI (inteligenta artficiala) s-ar putea sa ne controleze viata pe viitor.

Luam, ca si studiu de caz, aplicatia Waze (similara aplicatiei Google Maps), aplicatie care este destul de populara inclusiv in tara noastra si care are scopul de a ajuta utilizatorul sa ajunga mai repede la destinatie. Aplicatia iti spune pe unde sa o iei, atunci cand conduci un autovehicul, astfel incat sa eviti traficul.

In faza incipienta algoritmul din spate iti spune care sosele sunt aglomerate, unde se intampla, in timp real aproape, accidente, lucrari sau filtre de politie – si iti propune drumuri alternative, scurtaturi. In felul asta reduci timpul aflat in trafic si ajungi mai rapid la destinatie.

Sloganul aplicatiei este: “Outsmarting traffic, together”
(“Cum sa fim mai destepti decat traficul, impreuna” – trad. aproximativa)

Relatia dintre utilizator si aplicatie, in prima faza, pare una simbiotica, in care ambii au de castigat. Cu cat folosesc mai multi Waze in trafic, cu atat raportarile despre trafic devin mai realiste si rutele alternative propuse mai eficiente.

In momentul in care foarte multi oameni vor folosi waze-ul, se va produce insa o nevoie de schimbare in algoritm. De ce? Pentru ca daca prea multi aleg rutele alternative propuse, acestea devin aglomerate la randul lor, ceea ce duce, din nou, la un trafic greoi.

Cand Waze va directiona jumatate de trafic (de utilizatori) pe o alta ruta si jumatate de trafic va fi mentinut pe ruta initiala, tocmai ca sa se pastreze o fluenta in trafic, atunci utilizatorul nu va mai lua decizii constiente.

Vom lasa “puterea de decizie”, cu alte cuvinte, in mana unui algoritm. A unei inteligente artificiale. Iar noi vom deveni din ce in ce mai putin constienti de alegerile pe care le facem.

Aceasta “trecere” in plan secund la nivelul deciziilor Yuval Noah Harari o denumeste “Dataism” – sau religia tehnologiei.

“Cu cat folosesti mai mult Waze, cu atat mai irelevant devii ca fiinta umana.” – remarca autorul.

Pentru ca tu esti o simpla linie de cod dintr-o aplicatie, iar datele tale sunt prelucrate fara stiinta ta, ducandu-te in zone comportamentale pe care nu le mai controlezi.

Cu cat mai multi oameni folosesc o anumita aplicatie, cu atat cresc sansele ca relatia dintre utilizatori si aplicatie sa depaseasca aceasta bariera, a deciziilor constiente:

  • Waze are peste 80 de milioane de utilizatori activi in lume
  • Google Maps > 1 miliard
  • Youtube > 1,5 miliarde
  • Facebook > 2 miliarde

Cum se creeaza o bula de perceptie?

Exercitiul de imaginatie de mai sus pare extrem de banal, daca arunci o privire superficiala asupra implicatiilor. Pana la urma AI (inteligenta artificiala) ar trebui gandita ca sa imbunatateasca stilul nostru de viata si, aparent, asta se si intampla.

Implicatiile sunt, insa, majore. Iar algoritmii care ne controleaza comportamentul si perceptiile deja exista, in special in zona de marketing si pe canalele de social media.

Iti dau cateva exemple pe care s-ar putea sa le recunosti:

  • daca intri pe Youtube si te uiti la un film despre cutremure, algoritmul din spate va presupune ca iti plac filmele despre cutremure;
  • aplicatia va incepe sa impinga filme despre cutremure catre tine iar daca tu vei apasa in continuare pe cateva link-uri, vei ajunge sa traiesti in bula “cutremurelor” (vei vedea cutremure peste tot)
  • asta inseamna ca tu nu vei mai alege sa cauti filme cu cutremure in mod constient, ci iti vor fi servite de un algoritm din spate, de o inteligenta care sa se muleze pe comportamentul tau;
  • dar care este comportamentul tau real, constient, de fapt? Cine esti tu? Cat de repede poti iesi din aceasta cutie de perceptii, creata in jurul tau?

In al doilea exemplu ipotetic si dus in mod special in absurd – din moment ce tu vei vedea foarte des cutremure , exista sansa sa nu mai vezi nimic altceva. Si sa crezi ca ele exista la tot pasul.

Dar cum tu vezi doar cutremure, altul vede doar pisici birmaneze. Si altul atentate teroriste.

Scandalurile implicate au fost majore, in special politice:

  • celebrul “Brexit” este atribuit lipsei de reglementare cu privire la datele “tale“ personale si cum sunt ele folosite
  • la fel si alegerea lui Donald J. Trump, din SUA

In ambele cazuri, la baza lor a stat Cambridge Analytica, companie britanica ce a manipulat perceptia publicului folosindu-se de datele a aprox. 87 milioane de utilizatori de pe Facebook. Date care i-au spus cum reactioneaza fiecare utilizator in parte, la ce tip de mesaj.

Care sunt implicatiile la nivel macro?

Pe principiul expus mai sus, unui om, daca apasa pe un link cu un scandal politic care se afla ACUM in voga (si este oarecum normal sa apese, pentru ca este o stire “fierbinte”), ii vor fi servite doar stiri cu scandaluri politice similare din acel punct.

Acest argument simplificat in mod special, ca sa poata fi inteles, iti va modela intreaga ta perceptie despre lumea exterioara:

  • asta nu inseamna ca asa este lumea, dupa cum iti sunt prezentate stirile, ci ca asta este fereastra “servita” de un algoritm din spate, in functie de actiunile tale de la un moment dat (si de ce spun datele colectate despre tine);
  • asta presupune ca poti deveni “captivul” unei perceptii denaturate;
  • de aici pana la schimbarea culturala si de preferinte a unei intregi populatii este doar un pas;

Implicatiile sunt infricosatoare, pentru ca asta duce intr-o usurinta de a manipula mase de oameni prin algoritmi scrisi cu o intentie anume (de la schimbarea unei clase politice, la instaurarea unui regim nou politic, impunerea unor politici anume etc.)

Deja nu mai are legatura cu cine esti tu si ce crezi, ci mai degraba cu ce se hraneste creierul tau. Iar in momentul in care tu nu esti constient de aceasta “hrana”, altcineva trage sforile, exact ca in exemplul cu Waze de mai sus.

Mergand mai departe cu exercitiul asta de imaginatie, poti influenta sansele ca o populatie dintr-o anumita arie geografica, sa spunem Romania, sa dezvolte reticenta si ura fata de anumite categorii, sa spunem “homosexuali”, doar din algoritm.

Sau poti sa cresti sentimentele xenofobe despre o populatie minoritara, ceea ce creste sansele foarte mult ca, in viitor, daca nu exista reglementare pe protectia de date, sa se intample din nou genociduri specifice secolului trecut.

Imagineaza-ti doar ca ce a facut Hitler in Al II-lea Razboi Mondial poate fi replicat in 2018 din spatele unui calculator, de echipe de psihologi si programatori, care lucreaza cot la cot. 

“Ce am vazut in 2016 a fost o incercare masiva a Rusiei de a diviza societatea. Cam asta a fost tactica majora, mai putin directa, ci mai degraba de a asmuti oamenii unii impotriva celorlalti. Faceau un grup “pro-imigratie” si unul “anti-imigratie”, dupa care trimiteau stiri false, si de o parte si de alta, astfel incat oamenii sa se certe intre ei.”

Mark Zuckerberg, CEO Facebook

Din punct de vedere psihologic, cand doua parti ale societatii se cearta, castiga de obicei mesajele “antisistem”.

Asa au aparut, in ultimii 3-4 ani, partide ultranationaliste si izolationiste in tari considerate democratice si echilibrate, ca o umbra, o oglindire a greselilor facute de umanitate in secolele trecute. 

A fost nevoie sa se intample cateva derapaje ca sa se ia masuri, dar Europa a reactionat prin celebrul “GDPR” si, cel mai probabil, a dat deja tonul si altor organisme internationale sa ia masuri in aceasta directie.

Reglementarile astea, in ciuda deranjului creat si in randul utilizatorilor, dar si al companiilor, vor reduce haosul, vor creste controlul asupra datelor personale, vor creste educatia maselor cu privire la modul in care poate lua nastere manipularea in mediul online (si nu numai).

Concluzia

Concluzia ti-o spun mai degraba din rolul de marketer: faptul ca vezi pantofi peste tot nu inseamna ca sunt pantofi peste tot. Ci doar ca ai avut un interes punctual catre pantofi, intarit de un algoritm care iti serveste ce ai servit deja.

Un comportament dovedit poate fi intarit apoi la nivel de perceptie, fara a exista o limita, atata timp cat totul se petrece la nivel inconstient.

Asta este si motivul pentru care am sustinut, in ultima perioada, ca televizorul este mult mai putin toxic decat internetul, la ora actuala (pentru ca el nu se muleaza “organic” pe anumite comportamente ale tale), dar si ca GDPR-ul, per total, ne va asigura o protectie macar minimala noua, utilizatorilor finali.

Asta pe de o parte. Pe de alta parte, din punct de vedere social si psihologic riscam sa devenim mai divizati si mai izolati ca oricand. 

Daca vrei sa vezi care este realitatea “cuiva”, intra pe contul lui de facebook si de youtube. O sa fii surprins de doua lucruri:

  • ca respectiva persoana vede total alte lucruri decat tine
  • ca acele “alte lucruri” pe care le vede, din punct de vedere psihologic reprezinta o bula de perceptie de multe ori la 180 de grade de bula ta de perceptie

Este ca si cum intr-o incapere am fi sute de oameni invizibili unii pentru altii. Cei pe care ii vedem vor fi doar cei care ne confirma noua realitatea si ne intaresc convingerile.

De-a lungul istoriei, omul a reusit sa treaca peste “diferente culturale si de opinie” ori cu sabia, ori prin comunicare. Dar cand nu poti comunica cu “celalalt”, pentru ca el “nu exista” pe radarul tau, momentul aparitiei lui in lumea “fizica” va duce la un sentiment puternic de agresivitate. Si exista toate sansele sa ridic sabia. 

Cam atat pentru azi,

Sunt curios ce parere ai tu pe marginea subiectului (te astept cu un comentariu sub articol). 

Cu drag,
Daniel Zarnescu

PS: Daca vrei sa intelegi cum anume s-a intamplat scandalul Cambridge Analytica, dar pe foarte repede inainte, uita-te la filmul de mai jos (Sursa: New York Times):

PPS: Daca vrei sa vezi ancheta jurnalistica a celor de la Channel 4 despre Cambridge Analytica (CA), uita-te la filmul de mai jos. Include inclusiv celebra filmare cu camera ascunsa, in care reprezentatii CA povestesc in detaliu tacticile folosite si cum manipuleaza opinia electorala:

ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER

Daca ti-a placut articolul asta si vrei sa fii la curent si cu alte materiale pe care le public pe site, te poti abona la newsletter in formularul de mai jos:

31 de comentarii

  • Alexandru says:

    Sunt de acord cu explicatiile insa cred ca sunt putin cam depasite si pare mai mare scandalul decat realitatea 🙂

    Poate trebuie sa trecem la nivelul urmator (oricare ar fi ala). De exemplu: personal sunt constient de acest algoritm pe youtube. Mereu imi fac curat la subscriptii si dau “not interested” la videourile care nu vreau sa le mai vad. Algoritmul se corecteaza si nu mi le mai arata. Sunt foarte disciplinat pentru ca ma folosesc de youtube ca o ustensila chiar daca il mai folosesc si pentru entertainment. Deci la sfarsitul zilei cine pe cine manipuleaza? Youtube imi tot recomanda videouri, pe baza la ceea ce vizionez si imi convine atunci cand apare ceva ce ma intereseaza.

    Putem sa ne plangem ca suntem manipulati. Dar poate din cauza stilului de viata pasiv pe care il au, unii sunt usor de manipulat?

    Nu vreau sa scriu un roman aici insa iti pot da exemple si din alte aplicatii.

    De exemplu, la Waze: oamenii se vor muta pe alte rute insa aplicatia va transmite traficul greu si de pe aceste rute pana mai multe rute vor concura la trafic greu.

    Asta ii va face pe oameni sa nu mai fie interesati de rute alternative cand toate vor fi cam la fel. Am condus prin multe orase europene. In Londra conduc enorm de mult si am observat ca rutele rapide sunt in functie de ziua saptamanii, ora din zi, evenimente locale insa nu ai cum sa ratezi aceleasi strazi principale: orbital, circular road, radiale. Intre ele sunt mii de drumuri insa nu vrei sa mergi acolo uneori chiar daca iti spune waze-ul. E de ajuns sa o faci o data si vei regreta 🙂 Uneori iti dai seama ca un trafic rosu tine doar 5 minute pana este eliberata strada de doua masini accidentate si se face verde. Poate la noi in Romania e altfel insa nu e vina Waze-ului 🙂

    Traficul pe aceste aplicatii se actualizeaza in timp real asadar este putin exagerat sa credem ca oamenii vor migra dintr-o parte in alta asa brutal.

    Dar sunt de acord in contextul in care ai folosit exemplul cu waze pentru a explica un concept care are sens. Vroiam doar sa evidentiez ca merita sa analizam conceptul pana la capat deoarece cam asta se intampla pe termen lung.

    Te salut!

    • – sa nu folosim tehnologie nu este o solutie (si nu pledez catre asta)
      – de asemenea, nici cu mesajul “suntem manipulati”, spus de pe o pozitie pasiva, nu sunt de acord;
      – in fapt, articolul este unul de constientizare

      Legat de waze:
      – exemplul nu era cu scopul de a determina daca aplicatia isi va face treaba sau nu – cel mai probabil ca isi va face treaba din ce in ce mai bine
      – exemplul era dat in ideea in care va exista un moment cand aplicatia va gandi pentru tine si va “manipula” (fara sens negativ) datele pentru tine, iar tu nici macar nu vei mai fi constient
      – “datele” din propozitia anterioara inseamna “oameni”, “soferi” (adica si tu intri in aceste date)
      – bineinteles ca acum daca o straduta se aglomereaza pentru ca se trimite prea mult trafic pe ea, aplicatia iti va recomanda alte rute (pentru ca asa si functioneaza)
      – dar cand aplicatia va decide sa nu mai trimita tot traficul pe rute alternative, ci sa recomande doar soferilor care sa il decongestioneze (si sa pastreze un procent din el pe ruta actuala) – atunci se face trecerea de la “eu folosesc aplicatia” la “ea ma foloseste pe mine”
      – pentru ca aplicatia va decide pe cine sa pastreze si pe cine sa trimita pe alte rute (nu se intampla, dar este un exercitiu de imaginatie)
      – nu o spun in sens de “teorie a conspiratiei”, pentru ca scopul nu este unul malefic, dimpotriva, este un exemplu banal
      – dar este un exemplu care arata un “moment” cand altcineva va decide pentru tine fara ca tu sa fii constient de asta

      De asemenea – tu esti un “consumator” educat cat de cat. Deci controlezi mediul, nu te controleaza el pe tine.

      Nu spun lucrurile astea de la nivelul unei “teorii” a conspiratiei, cu cineva malefic care trage sforile. Ci spun ca fiecare etapa prin care trece omenirea vine cu cateva neajunsuri.

      Articolul asta era o continuare a celui de aici, cu scopul de a termina “tabloul” inceput:
      https://danielzarnescu.ro/cum-sa-iesi-din-starile-de-anxietate-angoasa-si-oboseala-in-secolul-xxi/

  • Cosmin says:

    Interesant articolul.nu stiam multe din ceea ce ai scris mai sus.ma-i pus pe ganduri serios.

  • Baciu says:

    Este perfect adevărat.
    Din punctul meu de vedere se manipulează.
    Ideea e dacă eu sunt manipulata,ok?
    Dacă trăiesc conștient aici și acum și chiar mai mult mă trezesc la realitate și mă amuz.
    Dar dacă trăiești inconstient și ametit de iluzia net,tv etc e grav.
    Te îndobitocesti și nici nu ai habar de ce.Chiar o iei și razna.
    Cunoaștem toți ca în centrele comerciale în fundal este o inregistrăire :cumpăra cumpara cumpăra. .Eu merg cu lista.Mă încăpățânez și țin cu dinții de lista.
    Deci trezirea la realitate ,conștientizare totala,renunțarea ușor la dorinite, întoarcerea la simplitate este esență vieții și pe primul loc DIVINITATEA.

    • “se manipuleaza” – cine anume?

      In exemplele date mai sus, in afara de exemplul CA, in rest scopul e unul nobil. Parerea mea este ca Zuckerberg a creat o masinarie la care nu a inteles implicatiile.

      (asa se intampla cand esti pionier intr-o industrie)

      “Cunoastem cu totii ca in centrele comerciale ruleaza o inregistrare – cumpara” – nu cunoastem cu totii. Eu nu stiu nimic …

      Articolul nu este unul conspirationist, nici despre manipulare.

      Este unul despre decizii si comportamente.

  • Martin Mirela says:

    Multumesc pentru articol-merita ,desigur aprofundat !Avem tendinta sa trecem pe ,,pilot automat,, in tot ce facem si alunecam incet si sigur pe o panta periculoasa daca nu devenim urgent prezenti si constienti de ,,detalii,, .Acest articol este o atentionare pentru cine cine are ochi sa vada si urechi sa auda,pentru cine este mai putin superficial in tot ceea ce face.Exemplul cu waze este foarte bun-si eu gandeam la fel,ca atunci cand se aglomereaza si celelalte strazi,programul are sa arate de asemeni si asta,dar nu am luat in considerare varianta in care se pot schimba deciziile…pot spune ca a fost un moment de ,,trezire,,,pentru care nu pot decat sa multumesc!

  • Cosmin says:

    Asta ma rupea la productivitate – daca picam in “capcana”, sa-mi verific notificarile, mesajele, sa vad un clip pe youtube sau postari pe instagram in primele 3 ore ale diminetii – acolo se termina ziua :)) poate pe seara mai miscam ceva. Faine exemple si comparatii – Mersi!

  • Gabriel says:

    Practic tot articolul tau e o manipulare care ne impune frica de internet 😀 Consider ca unele chestii prezentate in articol sunt exagerate. AI are un anumit scop si poate fi de folos dacă e pe mâini bune. Am un software care ma ajuta sa fac ceea ce ar fi trebuit sa facă cel puțin 50 de persoane. Si da, depindem de algoritmi si suntem influențați de aceștia, dar avem puterea sa decidem ce vrem sa vedem.

    • Care este diferenta dintre opinie si manipulare?

      Iti spun asta pentru ca eu sunt pro tehnologie, internet si stiinta. La orice ora am “pe mine” de la smartwatch, smartphone (cu net baban), laptop si stick de internet, tableta cu stilus, in care imi notez diverse lucruri.

      Poate ultima reduta este data de carti, unde inca prefer sa le citesc in format fizic.

      De asemenea, in cadrul firmei am aplicatii la care, daca as renunta, la fel ca si tine – as avea nevoie de zeci de oameni care sa le ia locul. Nu ca ar fi un lucru rau, dar afacerea ar deveni depasita, nefunctionala, neprofitabila.

      In acest context vorbesc de lucrurile astea, mai ales la nivel de intrebari introspective. Pentru ca scopul este, repet, unul nobil. Efectele ies de multe ori din “range”.

      De asemenea, exista un intreg discurs cu privire la tehnologie cum ca in viitor nu vor mai exista meserii si robotii ne vor lua locul. Nu sunt de acord, pentru ca acest discurs apare inca din anii 1800, odata cu revolutia industriala. Dar pe masura ce activitatile umane au fost automatizate, cumva omul mereu a gasit “ce sa faca” si omenirea, per total, a evoluat. Vor disparea meserii, dar vor aparea altele. Iar nivelul de prosperitate va creste in felul asta.

      Astazi suntem, sa nu uitam, in punctul cel mai de sus al prosperitatii (cand ne uitam in istoria omenirii) dar si intr-o perioada de pace globala (cele mai putine victime din cauza razboaielor, in ciuda a ce se intampla in Orientul Mijlociu). Astea sunt statistici; ca noi nu le vedem la televizor sau in social media, asta tine de perceptie.

      Un exemplu este o intrebare – in jurul careia m-am jucat recent, la un pahar de vin, impreuna cu niste prieteni. Luam un soft prin care o masina conduce fara sofer si un scenariu.

      Intr-o fractiune de secunda, softul trebuie sa decida pe cine sa “loveasca”: un caine sau un copil de 7 ani. Ce ar trebui sa dicteze algoritmul din spate?

      Cele mai multe raspunsuri sunt: pe caine, bineinteles.
      Dar daca in locul cainelui este o batranica de 74 de ani?
      Dar daca sunt doi batrani vs. un copil? Dar 3 batrani?
      Cati batrani valoreaza cat viata unui copil?

      Pentru ca totul tine de un algoritm si trebuie introduse niste valori.

      Jocul asta de-a etica impiedica acum industria auto sa evolueze, din punctul asta de vedere. Pentru ca nu stim raspunsul.

      Nu este o intrebare usoara. Probabil ca vom gasi solutii pe masura ce inaintam in tehnologie.

  • Simona says:

    Ah, de cate ori nu am sters constient datele din cache, istoria de cautare etc ca sa vad si eu altceva decat pantofi si genti! :)) Si asta ar trebui sa o facem toti cu regularitate, ca un detox virtual.
    E adevarat ca bula de perceptie se creioneaza din ce in ce mai bine pt fiecare individ si devenim din ce in ce mai distanti tocmai prin social media, dar sunt si solutii 🙂
    Si mai cred ceva: cei care au o lista mai consistenta de prieteni, pe care o tot updateaza (automat dand niste like-uri noi la altfel de postari), au sanse sa vada chestii mai diferite in Facebook. Se aplica si la YouTube, dar acolo eu fac altceva: sunt mai atenta la ce ma uit/selectiva cand sunt logata, si mai degraba random cand nu sunt logata in contul meu (am setat sa dea logout cand inchid laptop, deci la primele cautari nu sunt pe cont)
    Pana la urma e vorba de actiuni constiente si de prezenta – asta te fereste de manipulare si iluzii.

  • lili says:

    foarte, foarte bun articolul

  • Florin Zaharia says:

    Este o foarte misto explicatie, a ceea ce se intampla in acest moment in mediul online. Dependenta de retelele sociale, ne face sa nu mai fim prezenti in orice loc am fi, indiferent daca suntem cu prietenii la cina sau suntem singuri, de cele mai multe ori am observat lipsa de comunicare in jurul meu, iar asta ma ingrijoreaza foarte mult.
    De fiecare ata cand ies in oras cu prietenii, sunt un anti-retele-sociale, care la propriu le iau telefoanele din maini si sa incerc sa tin discutia live cu ei, acolo, in acel moment, fara alte distrageri.

    Merci de explicatie! Spor pe mai departe!

  • Laurentiu says:

    Si in ceea ce priveste GDPR-ul tot intr-o bula informationala – perceptie suntem deoarece avem info doar din net-ul romanesc si TV Romania!!!! Datorita acesteia GDPR-ul va crea o isterie in masa…. In primul rand cred ca 95 % dintre oameni nu l-au citit si nici nu-l vor citi. Nici macar cei care ar trebui sa-l citeasca si aici ma refer la jurnalistii si “avocatii” care umbla pe la televiziuni pentru reclama. De ce spun acest lucru? Pai nimeni nu aminteste de faptul ca GDR-ul prevede expres -in multe cazuri – armonizarea legislatiei interne cu prevederile GDPR, vezi Art. 40, 41, 42 din GDPR sau Art. 51-58 !!! La noi in tara nu a fost elaborata aceasta legislatie! 2. Preambul 14 din GDPR – “p. 36).
    (14)Protectia conferita de prezentul regulament ar trebui sa vizeze persoanele fizice, indiferent de cetatenia sau de locul de resedinta al acestora, în ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal ale acestora. Prezentul regulament nu se aplica prelucrarii datelor cu caracter personal care privesc persoane juridice si, în special, întreprinderi cu personalitate juridica, inclusiv numele si tipul de persoana juridica si datele de contact ale
    persoanei juridice.”
    Daca cititi cu atentie GDPR vedea ca acesta ajuta doar in masura in care prevederile lui sunt armonizate cu legislatia interna a fiecarui stat membru si doar daca iti cunosti drepturile si obligatiile!!!! Altfel se va genera o isterie in masa care-l va face greu de aplicat, aproape imposibil.
    In plus a fost elaborat pentru ‘greii” din industrie si pentru crearea unui monopol UE asupra datelor personale ale cetatenilor UE! Marea majoritate a noastra si-au dat datele cu manuta lor pentru o “e-tigaie” in “n’ locuri si acum tipa isterizati ca ii papa e-balaurul! Fara date personale adio “e-tigai”!! Alegerea ne apartine!

  • Amalia says:

    Buna Daniel,

    mi-a placut articolul. Si cred ca solutia e educarea consumatorului si moderatia, ca la toate in viata. Dar cine e interesat sa educe masele? Sigur nu cei care profita de pe urma lor. Si recunosc ca imi e frica de ultranationalismul care ia din ce in ce mai mult amploare. In general, mi se pare ca umanitatea tot repeta greselile trecutului si nu reuseste sa invete din ele.

  • Stefun says:

    Un articol foarte bun! Imi confirma ce credeam deja… sa fiu oare intr-o bula de perceptie? 😀

    In alta ordine de idei eu cred ca aspectele despre care vorbesti sunt doar ultimele tresariri ale constiintei umane in fata tehnologiei care acapareaza din ce in ce mai multe aspecte ale realitatii noastre. Mai mult de atat simt ca lucrurile sunt foarte mult programate sau presetate sa fie intr-un anume fel si avem foarte putin de spus intr-un sens sau altul.
    Ultima speranta ramane natura umana de a face lucruri emotionale, irationale si a atipice! Niciodata nu am ajuns sa imi placa atat de mult defectele si inconsecventele mele de comportament! 😀

  • Ana-Maria says:

    Foarte bun articol. Ar fi bine daca cineva l-ar putea si traduce in engleza si distribui si in afara tarii. Multumesc

  • Daniela says:

    Interesant articol.Tech& democracy- orice cautare se interconecteaza cu alta,pantofi&cutremure,etc,scandalul Cambridge Analytica si discuțiile serioase despre aceasta,GDPR….
    Informatiile curg,digital world ia amploare,impactul tehnologiei in puterea deciziei, propriei alegeri amestecată cu algoritmele inteligenței artificiale…. Rău sau Bine??

  • Andreea says:

    Chestia asta are si o parte pozitiva. Ajuta oamenii sa inteleaga ca atragi ceea ce gandesti. Algoritmul iti serveste mecanic ceea ce gandesti, pentru ca dai click pe o chestie doar daca te atrage. Daca vei gandi altfel, vei avea alte preocupari si algoritmul iti va servi alte chestii.

    • Intotdeauna exista o parte pozitiva 🙂 Scopul initial a tot ce se intampla, la nivel de tehnologie si conectivitate, este nobil: imbunatatirea stilului de viata si cresterea prosperitatii individuale, intr-o forma sau alta.

      Notificarile, prima oara cand au aparut – la blackberry, aveau ca scop atentionarea ta cand venea un email (ca sa nu verifici mereu aplicatia de email).

      De aici ideea de “notificare” a inceput sa fie folosita de toate aplicatiile, indiferent daca este important sau nu. Si a devenit o sursa de fragmentare a atentiei.

      Unul dintre pasii pe care ii poti face, de exemplu, la nivel de fragmentare a atentiei, este sa dezactivezi toate notificarile care nu vin din partea oamenilor (cand o aplicatie / corporatie iti trimite notificare in mod automat, scopul este sa-ti atraga atentia cat mai des si sa te tina cat mai mult “in interior”).

      Algoritmul, pe de alta parte, da, te ajuta sa ajungi mai repede la ce te intereseaza.

      Dar chiar zilele trecute vorbeam cu un prieten care imi spunea ca el nu stie unde sunt toti astia care nu sunt #rezist. :)) Ca el nu stie om care sa nu fie impotriva guvernului.

      Asta este genul de bula care se creeaza si care duce la divizarea unei societati. Pentru ca elimina comunicarea intre parti si colaborarea.

      Pe vremuri razboaiele aveau loc destul de repede, pentru ca era mereu vorba de “noi” si “ceilalti”. Astazi razboaiele opiniilor sunt duse, intrucatva, cam la acelasi nivel de agresivitate. Pentru ca suntem noi, din bula noastra (nu vedem, nu intelegem, nu ne intereseaza – ceilalti) si bula celorlalti.

      Apropo de prietenul meu, cel cu #rezist, la final a fost surprins sa constate ca “ceilalti” sunt parintii lui. Care si eu aveau facebook. “Dar cine isi urmareste parintii in social media?”

      “Cand ai vorbit ultima oara cu ei pe tema asta?”
      “Nu am vorbit. Doar ne-am certat si de atunci nu mai deschidem subiectul.”

  • Brigitta says:

    De peste 2000 de ani,principiul “Ca sa iti invingi dusmanul,trebuie sa-l cunosti”(Sun Tzu),este valabil.Informatia este necesara.Informatia inseamna putere….mai ales,cea despre slabiciunile “dusmanului”.Insa,discutia,este despre calitatea,continutul informatiei,veridicitatea ei si modul de transmitere.Ori,in zilele noastre,arareori regasesti aceste atribute astfel incat,informatia a adevenit in mare masura,de calitate “junk”,”spam”…iar modul de transmitere se face prin ‘dirty tricks”(o definire excelenta si reala).
    Efectul unei asemenea informatii este de dezinformare,manipulare,indobitocire,”otravire”,etc.
    Fenomenul,se intampla,copleseste,degenereaza si a capatat dimensiuni de boala grava.
    Nu putem controla ce ni se intampla dar,in mod sigur putem controla impactul asupra noastra!Adica,nu conteaza,cantitatea/calitatea proasta a informatiei si modul “murdar’de transmitere atata timp cat,nu permiti accesul ei,la tine…iar asta,depinde de capacitatea de selectie personala( a informatiei,a sursei de emitere),a nivelului de calitate dorit al asteptarilor personale si de admitere sau,nu a accesului la tine( sine).Adica,”cat?’cum?ce fel de?”vor depinde doar de tine/individual.
    Rolul esential al informatiei,va fi intotdeauna acela de a invata ,a te dezvolta,a fi utila ( cu adevarat!) si nicidecum,acela de manipulare,indoctrinare,indobitocire,specularea si dirijarea celor “slabi de inger”( nimic bun in asta,nimic moral,nimic legal,nimic spiritual!).
    Dar,exista doua parti…sunt aia care fac/incearca asta si cei care,se lasa( prostiti).

  • Claudiu says:

    Asa este. Sunt in metrou in drum spre munca si toti suntem conectati la orice altceva fata la ce se intampla in jurul nostru. Eram indecis daca sa comentez acum sau cand ajung la pc.

    Ideea e ca ma simt stanjenit deseori cand vad o majoritate ca sta cu capul in jos , dand scrool la nesfarsit in bula ei. Ma simt in plus in locurile alea deseori. Ceva in mine trage spre a lua telefonu in mana si a cauta ceva de facut, de obicei ma uit pe pinterest, dribbble etc,insa simt ca ma sufoc. la job toata ziua pc, in metrou la fel, acasa iar am tendinta. Incerc sa renunt constient cand nu este nevoie de telefon. este util pana la un punct. Am inceput totusi. m am dezabonat de la pagini de stiri si am observat ceva, acum primesc linkuri de la colegi se munca cu stiri. e interesant sa vezi asta din asamblu. insa ma feresc sa mai intru pe ele. incerc sa formez bula mai productiva, cu chestiu din aria ce ma intereseaza ca sa evoluez.

    Am vazut in niste clipuri pe net ca majoritatea persoanelor care fac chestii super faine din domeniul meu ca ex, se axeaza doar pe work o perioada. folosesc blockere pt fb in cursu saptamanii, sa zicem. nu se uita la stiri ca sa fie distrasi sau ceva. pur si simplu creeaza. pt ca sunt distrasi usor si stiu asta, anuleaza zgomotul. de asta posteaza rar cand ppsteaza si de asta dai greu de ei ca sa iti raspunda la ceva.

    isi fac ei timpul.:) ceea ce mi ae pare foarte fain

    working on it..

    Am ajuns si la statia mea.

    • Unul dintre cele mai bune raspunsuri pe care le-am primit in seria asta de articole. Aici cred ca este cheia:

      “Majoritatea persoanelor care fac chestii super faine din domeniul meu ca ex, se axeaza doar pe work o perioada.”

      Am un prieten cu firma care invarte milioane de euro (in zona de marketing, unde FB Ads este o unealta extrem de importanta in firma) si el, personal, nu foloseste facebook.

      In sedintele de coaching cu oameni “performanti” din zona de business (antreprenori, manageri, agenti de vanzari) am o intrebare pe care o tot repet:

      “Care este superputerea ta?”
      sau, de la caz la caz,
      “Ce superputere vrei sa iti dezvolti?”

      De fiecare data raspunsul este cam acelasi: “sa ma pot concentra pe munca mea, pe ce fac, indiferent de ce se intampla in jurul meu!”

      De-asta articolul asta este ca o continuare a celui anterior: https://danielzarnescu.ro/cum-sa-iesi-din-starile-de-anxietate-angoasa-si-oboseala-in-secolul-xxi/

      Multumesc pentru comentariu 😉

      • Claudiu says:

        Merci de reply. Si scuze de greseli, era mai greu de pe telefon sa revin la ce scrisesem si sa modific :))

        Da, pai ce am vazut/auzit la persoanele de care iti spuneam mai sus era ca se concentreaza o perioada doar pe munca ce trebuie sa o faca, e mult zis munca, ci “lucrul” ce trebuie sa il termine. Cu ocazia asta cand vor sa invete un soft nou sau sa faca ceva nou, la fel, isi creeaza o bula fara zgomot de fond si le e mai usor sa faca tranzitia, ca stiu ca “grija” de a vedea ce mai este “nou” nu mai este un “must do” pe timpul zilei. Chiar si in timp ce isi iau pauza, ziceau ca asculta un audiobook sau ceva. Pentru ca daca apuas a intre pe retelele de socializare din 10 minute de pauza se trezesc la 1-2 ore in zgomot.

        Da, cool. Cand stii ca esti distras usor, asta cred ca e o solutie pt majoritatea. Anuleaza zgomotul. Stiri, feisbuc, twitter smd. Cel putin in timpul cand vrei sa creezi ceva. E mai greu, e ca un microb, dar asta te face inapoi om, pe deoparte. Pe de alta cred ca te cunosti mai bine. Cand lucrezi, si doar asta faci, ajungi sa iti cunosti si instrumentele cu care lucrezi mai bine cat si modul de lucru, te face mai constient de el, ca iti muti atentia mai mult acolo.

        Cat despre intrebarea ta
        “Care este superputerea ta?”

        Cred ca majoritatea am putea sa ne intrebam asta , si daca suntem atenti in jurul nostru ar fi ca, sa fim mai atentie la ce se intampla in jurul nostru.
        Sa ai o super putere sa te deconectezi constient si sa stai pe net in scopuri cat mai productive, este o superputere. Un act de curaj as zice. Ca in spiderman. Cand partea neagra se dezlipeste de cea rosi, ma rog, trage de ea :))

        Bafta

  • Dragos "Generalul" says:

    Se rezolva simplu… Dai mereu clear history inainte sa iesi din browser-ul de internet pe care il folosesti si nu-ti mai tine cookies-urile in calculator, deci nu iti mai recomanda niciun algoritm nimic 🙂 Poti face asta? Sper ca da, pentru ca este foarte simplu. Contactati-ma pe adresa dragosgeneralul@gmail.com pentru consiliere pe marketing si lifestyle (orice, profesie, relatii de cuplu etc.) ca detin metode de tip “Einstein” pentru a-ti duce viata catre un nivel superior de evolutie si a simti ca traiesti 😛 🙂 Salutari!

  • Emanuel says:

    Foarte bine spus.Chiar faceam o analiza mai demult si ma uitam pe “youtube-ul meu” si pe Facebook si vedeam ca imi apareau la “sugestii” filmulete sau pagini cam pe aceeasi lungime de unda cu cele vizionate anterior,unele vizionate doar o data din curiozitate,altele vizionate din dorinta pentru ca e eram interesat de un anume subiect.Apoi Imi ziceam “uite ma cum imi baga astia pe gat chestii pe care nu le vreau :))) “ .Este o manipulare globala si trebuie sa fim atenti sa nu devenim niste robotei (parerea mea).

  • Adriana says:

    Bravo Daniel! Clar si la obiect ca deobicei.

  • George Baeram says:

    Exact. Constientizare. Multumesc.

  • Roxana Negut says:

    Foarte interesant articolul. Mie mi-a ramas in cap un articol citit acum cativa ani care spunea clar Rutina imbatraneste creierul. Noi legaturi neuronale se dezvolta doar prin lucruri facute diferit si prin diversitate
    Se recomanda pentru antrenamentul creierului ruta drumurilor schimbata cat mai des( deci nu mereu Waze), imbracatul si alte activitati cu mana stanga..etc. Intra-adevar in zilele noastre tehnologia ne ajuta dar nu trebuie sa o lasam sa preia controlul. Alegerile sunt in mainile noastre, ce vedem, ce citim, ce ascultam, ce urmarim online.. si practic alegerile ne construiesc viata. Multumesc pentru articol!

  • VIM says:

    De ceva vreme folosesc Spotify. Pentru cei ce nu cunosc, Spotify este unul din cele mai populare servicii de music streaming. Au si ei acolo in spate un algoritm complex de a construi playlisturi personalizate care intr-adevar isi face treaba – imi baga in queue cantece care-mi plac foarte tare. Pe zi ce trece, sistemul lor devine tot mai bun si mai bun. E super, nu?
    Ideea e ca de la o vreme incep sa ma plictisesc de el pentru ca-i prea perfect. Am momente cand vreau sa ascult Radio, sa-mi puna cineva cantece care nu-mi plac, sa fie ceva random.
    Sa fie simpla o reactie a organismului meu?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *