Cele trei etape care te ajuta sa intri in stare de flux

13 decembrie 2022 - 51 Comentarii
img


“Ramai in mijlocul evenimentelor si doar priveste ce se intampla. Apoi uita ca esti acolo.”
— Lao Tzu

Preambul

Stateam cu fundul direct pe pamant, in una dintre multele insule de pe teren in care iarba disparuse in totalitate. Piciorul ma durea ingrozitor, iar pulpa imi era rosie toata. Plangeam infundat, in timp ce toti colegii mei deja fugisera la vestiare.

Plasele fusesera demontate de pe porti, fanioanele de la colturile terenului luate si ele. Eram doar eu si cu orgoliul meu, ranit.

“Esti bine?” m-a intrebat atunci mister, lasandu-se in genunchi langa mine si incercand sa isi aranjeze putinele fire de par, albe, pe care le mai avea in cap.

Am tresarit, pentru ca nu il vazusem, dupa care mi-am tras nasul zgomotos.

“Suparat…”

A zambit.

“Stii ca n-am pierdut din cauza ta, nu?”

Stiam, era deja 4-0 cand intrasem eu, in repriza a doua. Aveam o echipa groaznica, fara portar. Hotarasem sa facem cu schimbul toti, pana gaseam pe cineva care isi dorea sa apere si avea si minimul de talent pentru asta. Luam goluri din toate pozitiile si prin orice procedeu cu putinta.

“Stiu,” am spus eu.

Primisem o pasa pe diagonala, imediat cum intrasem. Mi-o prelungisem un pic cam lung, direct din preluare, dar stiam ca am viteza buna si ca pot sa o ajung. Sprintasem pe langa fundasul lor stanga cu usurinta cu care scoti limba la un copil, ca sa il faci sa rada.

Ajunsesem in careul lor si eram intr-o pozitie ideala. Aveam doi coechipieri care asteptau o pasa sau o centrare, un singur fundas prins pe picior gresit, intre amandoi, si portarul care venea spre mine ca sa inchida unghiul. Era o pasa simpla.

Cu toate astea, cand am ajuns in dreptul mingii, am avut o strafulgerare. Ca e prea usor. Am calcat cu piciorul de sprijin un pic prea aproape de minge si am dat pe langa ea. Si am cazut in fund, in plina viteza.

Iar acum imi plangeam singur de mila, uitandu-ma la tricoul cu 2-3 numere mai mari decat mine, pe care il aruncasem pe jos. La gaurile cat buricul degetelor, din el, care proveneau de la tigarile pe care le fuma inainte de meciuri si in pauze fostul proprietar al echipamentului.

Cazusem in fund, ma facusem de ras si ma simteam exact precum tricoul ala. Dar mai rau era ca pasa era simpla si facusem totul perfect pana la ea. O râma se miscase in capul meu, un gand, un mormoloc mic din creierul meu – chiar inainte sa o lovesc. O sa dai pe langa! Un fior pe care l-am simtit instant, cand mi-am dat seama ca exact asa o sa fie.

“Uite, hai sa iti spun parerea mea,” mi-a spus mister, in continuare, ridicandu-se si indreptandu-si spatele, cu un geamat de om batran. “Vrei sa o auzi?”

“O sa ma ajute la ceva? Am fost de … ” N-am putut sa zic cuvantul cacat, pentru ca mi s-a parut nepotrivit de fata cu el. Asta desi intre noi ne injuram ca chiorii.

A inceput sa rada.

“Hai, ba, a fost un luft. Problema ta este ca vrei prea mult. Ai corpul rigid mereu, ca si cum il fortezi. Lasa-l moale, flexibil, nu-l mai tine ca un bat tot timpul. Incearca sa iti tii tot corpul flexibil. O sa pari mult mai rapid, o sa fii mult mai concentrat la joc si mai putin in capul tau.”

N-am inteles atunci ce a vrut sa spuna. Au trecut anii, am jucat si alte meciuri, unele le-am castigat, altele le-am pierdut. La final de juniorat m-am si lasat de fotbal, la presiunea parintilor (ramasesem corigent la vreo doua materii, asa ca am fost adus pe calea cea buna). Viata si-a urmat cursul.

Dar cuvintele lui au ramas undeva pe fundal. Este chintesenta oricarui om care isi doreste sa faca lucruri usor, din stare de flux.

Principalul motiv din spatele blocajelor

O sa vreau sa iesi din paradigma jocului de fotbal, pentru ca nu despre asta este vorba. Este doar un exemplu si nimic mai mult. Ceea ce urmeaza sa iti spun poate fi aplicat in orice domeniu si orice actiune pe care vrei sa o intreprinzi.

Si este motivul pentru care multi dintre noi clacam, ne blocam, devenim cinici cu munca noastra, cu rezultatele noastre, devenim mult prea critici noi insine si ne miscam greu spre deloc. Motivul pentru care nu mai simtim placere in ce facem si ne intrebam ce naiba cautam acolo.

Indiferent ca vorbim de:

  • un proiect la munca, pe care ti l-ai asumat, cu termen limita care se apropie cu viteza de tine;
  • un start-up pe care trebuie sa il faci rapid sa functioneze;
  • orice tip de initiativa pe care o ai si care presupune un obiectiv spre care tinzi, un plan pe care sa il urmezi si o actiune, mai mult sau mai putin complexa.

Cei mai multi oameni isi dilueaza, din pacate, energia de executie (cand fac lucrul respectiv) in zeci, sute, mii de ganduri aleatorii care nu ii ajuta la nimic – din cauza anxietatii, a oboselii, a dubiilor sau a lipsei generale de incredere in ei insisi.

Cei care au rezultate peste medie sunt cei care reusesc sa isi concentreze energia pe actiunea din fata lor. Sa fie una cu ceea ce fac, indiferent de distragerile interioare (“o sa dau pe langa”) sau exterioare (“notificari aleatorii pe telefon”).

Cand esti acolo, una cu ceea ce faci, se numeste ca esti in stare de flux. Esti in lumea pe care tu insuti ai creat-o, timpul dispare, dispare propriul corp chiar si gandurile tale despre ceea ce faci. Devii un canal.

Problema centrala, pe care vrem sa o evitam, este ca mult prea des lasam mintea sa domine ceea ce facem si, implicit, criticul nostru interior. Acel judecator care da tarcoale si evalueaza constant actiunile noastre, IN TIMP CE LE FACEM.

Inclusiv cand scrii un articol precum cel pe care il citesti acum, tu ca autor ar trebui sa te foloseasca de “ratiune” in doua dintre cele trei etape creative:

  • Inainte de scrisul efectiv (cand decizi ce vrei sa scrii, cui sa scrii, cu ce scop si cam care este mesajul);
  • Si dupa scrisul efectiv (cand citesti cu un ochi critic, ca sa poti repara ce este fisurat, sa tai ce nu functioneaza etc.)

Dar cand scrii propriu-zis, orice farama care vine din mental te impiedica. Devii constient de ceea ce faci. Critic cu ceea ce scrii, chiar inainte sa scrii. Cuvintele curg greu. Foile sunt rupte si aruncate la cosul de gunoi.

Si eternul sentiment de “sunt blocat”.

Acelasi lucru se intampla si cand canti, cand vorbesti in public, cand alergi la un maraton, cand faci o vanzare etc.

Este ca si cum ai doua parti in corpul tau, separate: mintea, care este foarte buna la analiza & planificare, si emotia, o data ce intri in executia propriu zisa. Cand amesteci cele doua parti, rezultatele incep sa fuga de tine.

Starea de flux

Starea de flux este o stare mentala in care o persoana este complet imersata intr-o activitate sau sarcina. Este o experienta pe care oricare dintre noi am simtit-o, intr-un anumit punct al vietii noastre, in timp ce citeam o carte, ne educam intr-un domeniu, eram implicati intr-un proces creativ sau act artistic, participam intr-o competitie etc.

Cand esti in stare de flux se intampla mai multe lucruri, in paralel:

  • timpul se dilata sau se accelereaza, avand o alta curgere perceptuala (nu mai simti cum trece, pentru ca esti cu totul imersat in ceea ce faci);
  • esti complet concentrat pe ceea ce faci pana in punctul in care totul dispare in jurul tau;
  • ceea ce faci pare usor si recompensatoriu prin definitie (starea de flux este, in esenta, una dintre tipurile de fericire pe care le experimentam, intr-o viata de om);
  • esti in control complet asupra ceea ce faci, la un nivel superior abilitatilor tale normale;
  • rezultatele pe care le ai, atat calitative, cat si cantitative, sunt mult peste medie.

Cand experimentezi starea de flux, este ca si cum accesezi un nivel superior de inteligenta, la care nu ai acces in mod normal.

Desi poti experimenta starea de flux in aproape orice activitate pe care o intreprinzi, cel mai usor ea poate fi recunoscuta in:

  • sporturi (cand un sportiv are o executie extrem de fluida, ca si cum este o simpla unealta a disciplinei sportive in sine)
  • sau in actele artistice (cand un cantaret este patruns complet de ceea ce canta si are o intepretare extrem de puternica din punct de vedere emotional sau un actor care joaca atat de bine pe scena sau in fata camerei, incat se confunda cu propriul rol, iar audienta este hipnotizata).

De recunoscut o recunoastem, atunci cand o vedem, pentru ca devenim rapid constienti ca asistam la ceva unic si memorabil. Omul aflat in cautarea perfectiunii este, probabil, cel mai aproape de atingerea ei cand este intr-o asemenea stare. Un meci de tenis jucat la perfectie si cu mult peste posibilitatile normale ale tenismenului, un cantec care vibreaza in public si genereaza emotii puternice in masa, un actor care iti da fiori, atunci cand te uiti in ochii lui si te face sa uiti ca esti intr-o sala de cinema.

  • O Simona Halep, atunci cand o invinge pe Serena Williams cu un neverosimil 6-2, 602, in finala Wimbledon din 2019.
  • Un Freddy Mercury cantand Bohemian Rapsody in fata a 72 000 de oameni, in 1985.
  • Un Heath Ledger, in rolul lui Joker, din seria Batman – “The Dark Knight”, din 2008.

Executii care raman in memoria colectiva a celor care au fost prezenti.

Si, ca sa poti sa ajungi la starea respectiva, ai nevoie sa iesi din capul tau.

Curiosul caz al Simonei Halep

Am vorbit de doua parti pe care le posedam cu totii, minte (ratiune) si emotie (starea fluida de a face, impasibil la factori exteriori). Avem insa nevoie de ambele parti, pentru a putea ajunge in stare de flux. Atata tot ca in etape diferite ale procesului.

Ca sa le pot sintetiza mai bine, o sa raman la exemplul Simonei Halep, pentru ca este usor vizibil, daca ai apucat sa o urmaresti, jucand tenis. Este o sportiva cu o etica a muncii mult peste medie, cu o dorinta de castig imensa si cu o capacitate de efort extraordinara.

Insa nu o data am vazut-o, in timpul meciului, de obicei la executii gresite sau la mingi pierdute, certandu-se singura. “Esti proasta!” am putut citi de mai multe ori pe buzele ei. “Misca-ti picioarele, misca-ti picioarele!” “Haide, tot ce trebuie sa faci este sa o ridici peste fileu, ce faci?”

Intrebarea care iti vine natural in minte si care a fost evidentiata de Timothy Gallwey, in cartea “Inner game of tennis” este: “Cine pe cine cearta in scena asta?”

Sunt cuvinte taioase. Critici. Urlete care evolueaza dinspre interior catre exterior. Ea vorbeste cu cineva. Cearta pe cineva. Cel care cearta este dictatorul. Mintea. Partea cu planurile, cu indicatiile, cu obiectivele, cu programul, cu monitorizarea.

Iar cel certat este cel responsabil cu executia. Cel care joaca, de fapt. Sportivul. Artistul. Copilul din noi. Emotia de care vorbeam.

Cand se intampla asta, jocul incepe sa scartaie. La Simona este mult mai evident, pentru ca prima identitate este extrem de pregnanta. Si, daca ai vazut meciurile ei, stii ca daca nu reuseste sa se echilibreze, sa renunte la autocritica, la biciuirile proprii, cel mai probabil pierde, indiferent cat de mult lupta.

Asta este si motivul pentru care, la interviuri, Simona face foarte des apel la artistul din ea.

“Scopul meu este sa ma bucur de tenis si sa uit de rezultat,” este, probabil, replica cea mai des folosita de ea, in discutiile cu jurnalistii. Inainte de meciuri invoca bucuria de a juca tenis, cu speranta in glas, dupa meciuri vorbeste despre faptul ca reusit sa se bucure de meci (deci a castigat), sau ca nu a reusit asta (deci a pierdut).

Ceea ce inseamna ca este extrem de constienta de cele doua parti si incearca sa le tina la distanta, pentru ca inamicul cel mai mare, pe terenul de tenis, este ea insasi.

“A jucat din afara mintii ei,” a spus Serena Williams dupa finala pierduta in fata Simonei. “De fiecare data cand un jucator reuseste asta, tot ce poti face este sa iti scoti palaria in fata lui si sa il aclami.”

Si atunci mintea la ce foloseste, in analogia asta?

O sa ma apropii de un sistem ceva mai structurat de reprezentare a starii de flux, din punctul meu de vedere. Pana atunci, insa, pentru ca am fost atat de mult impotriva “dictatorului de pe teren”, am nevoie sa ii fac un pic de loc si sa ti-l prezint si pe el si la ce e bun.

Mintea este cea care dicteaza ritmul, inainte si dupa “meci”. Cel care vine cu disciplina. Care te tine pe linie. Care te trage de maneca si te duce la antrenamente. Care se educa. Mintea este cea care isi propune obiective, care forteaza limite. Cea care analizeaza esecurile si reusitele.

Mintea este adultul din relatie, tot asa cum emotia este copilul.

Sunt trei etape si trei roluri la care vrem sa fim atenti

Orice act al nostru, indiferent daca este artistic, daca tine de business sau are legatura cu activitati banale, precum urmaritul unui film pe netflix, vine in trei acte:

  1. Prep.(pregatirea)
  2. Executie
  3. Revizuire(analiza ulterioara, cu scopul de a corecta si imbunatati viitoarele actiuni)

Cand scrii o carte, cele trei parti ale actului creativ se numesc outline (planificarea cartii), writing (scrisul ei), revising (revizuirea manuscrisului obtinut, pana in punctul in care devine publicabil).

Cand lansezi un produs in piata, cele trei parti se numesc: strategia de lansare, lansarea propriu zisa & concluziile prin care iti ajustezi viitoarele actiuni.

Cand te uiti la un film pe netflix, cele trei parti se numesc: decizia (care include si cautarea), vizionarea filmului si parerea pe care o ai despre film, dupa ce l-ai urmarit, prin care iti ajustezi perceptia despre ceea ce vei urmari in viitor.

Constient sau inconstient, trecem prin toate cele trei etape… asa cum trecem prin viata. Viata insasi are trei acte, plecand de la stadiul de copil, ajungand la adult si mergand catre seniorat. Atata tot ca, in analogia asta, adultul este la pupitrul de comanda, copilul este cel care se joaca si seniorul este cel care vine cu lectiile.

(stiu, am tendinta sa dau exemple peste exemple si sa ma repet, de multe ori, dar exista nuante si moduri diferite de a vedea acest sistem – dar si de a ne folosi de el).

Cele trei etape mie imi place sa le numesc:

  • Etapa 1: Intention (sau “intentia”), care are un adult in spate, care decide viitoare actiuni, dar si pregateste terenul pentru executia in sine. Aici este dictatorul la putere, mintea, profesionistul etc.
  • Etapa 2: Flow (sau “executia”), care are pe copil la timona, pe cel care se joaca, cel care uita cum trece timpul, care executa propriu-zis, ceea ce decide dictatorul.
  • Etapa 3: Menthoring the way (sau “concluziile”), cu inteleptul la timona, cel care a trait multe la viata lui si care are intelepciunea necesara sa ii impace pe cei doi, din etapele anterioare. Aici este seniorul. Mentorul. Coach-ul.

Orice interferenta a rolurilor duce la o executie slab calitativa. Inainte de “meci” (orice ar insemna asta pentru tine) ai nevoie de general, de cel care raspunde pentru rezultate, cel care isi asuma. El face pregatirile, impune antrenamentul necesar, ia in calcul toate variabilele, ca sa diminueze sansele de esec si sa le creasca pe cele de reusita.

In timpul meciului, ai nevoie artist, de cel care poate auzi muzele si se poate pierde in activitatea in sine, cu maxim de impact. Dupa meci, indiferent de rezultatul obtinut, ai nevoie de intelept, care sa vina si sa tempereze egoul, sa traga concluzii, sa vina cu sfaturi, sa puna intrebari si sa caute raspunsuri.

Cand generalul nu exista, artistul nu are educatia si abilitatile necesare ca sa performeze.
Cand artistul nu exista, rezultatele vor fi fortate, va exista multa suferinta “in executie” si critica interioara).
Cand inteleptul nu exista, cei doi “actori” se vor sfasia unul pe altul si, de cele mai multe ori, va rezulta in renuntare.

Avem nevoie de toate partile ca sa putem sa visam mai departe decat la ziua de maine. Dar si sa ne bucuram de ceea ce facem.

Cele trei nume pe care le poti folosi

Nu exagerez cand spun ca starea de flux poate deveni un stil de viata. Cand esti in zona, cand esti una cu ceea ce faci, de obicei rezultatele sunt peste medie, dar ai si recompense emotionale extaordinare. Starea de flux de obicei aduce inclusiv siguranta financiara, pentru ca imbina cele trei minti intr-una singura: ai si mintea pragmatica, si cea artistica, dar si intelepciunea necesara ca sa le faci viabile, pe termen lung.

Simpla constientizare a ceea ce spun eu aici ajuta, de multe ori, la deblocare. Pentru ca cele mai multe blocaje pe care le avem, le avem atunci cand generalul inchide artistul intr-o cusca, dupa ce il biciuie bine. Sau cand artistul tine planificarea si antrenamentele, dupa ce l-a imbatat bine pe general.

Sunt etape diferite, nevoi emotionale diferite, roluri diferite din care facem actiunile noastre.

Pentru a le intelege mai bine si a le diferentia, poti sa le dai inclusiv nume.

1. Generalul

Pentru “general” poti lua orice figura autoritara care te inspira. Pentru mine, generalul se numeste “Subodai” (cei mai multi ii spun Subutai), este mana dreapta a lui Genghis Khan, probabil unul dintre cei mai mari strategi militari din istorie. A planificat si condus mai bine de 20 de campanii militare, a castigat pe terenul de lupta mai bine de 65 de batalii, a cucerit mai mult teritoriu decat orice alt om de armata din istorie. A ramas neinvins, in toata cariera lui, si a murit de batranete, lucru absolut fenomenal pentru vremurile respective.

Era cunoscut pentru modul in care gandea bataliile, pentru faptul ca putea sa infrunte armate mult mai numeroase si sa le infranga, fara drept de apel. Cel mai cunoscut moment militar al lui Subodai este cel in care infrange statul Kievan Rus (stramosii Imperiului Tarist de mai tarziu), in conditiile in care armata inamica era de 4-5 ori mai numeroasa.

Strategia folosita in batalia de la raul Kalka este o sursa de inspiratie pentru orice om care este pasionat de leadership, management si productivitate. Aflate fata in fata, cele doua armate, Subotai a ordonat o retragere falsa, care a durat nu mai putin de noua zile. Comandantii armatei slave, din dorinta de glorie militara, i-au urmarit intr-o cursa egotica, incercand sa fie primii care dau lovitura decisiva.

Armata mongola s-a pastrat compacta, chiar si in actiunea de retragere, in timp ce slavii s-au divizat in mai multe grupuri, la distante considerabile unul de altul. In a noua zi, Subotai a dat ordinul de a ataca pe atacatori, iar prada a devenit pradator. Atata tot in loc sa atace cu 20 000 de mongoli o armata de 80 000 de slavi si aliati, a avut de infruntat mai multe armate de forta egala sau mai mica cu a lor.

Este similar gandirii lui Rommel, legendarul feldmaresal al Germaniei din al II-lea Razboi Mondial, supranumit Vulpea Desertului pentru victoriile in lant obtinute in fata aliatilor pe frontul nord-african.

“Degeaba tu ai doua tancuri si eu unul, daca ma lasi sa ti le distrug pe rand,” ar fi spus el unui prizonier britanic, incercand sa ii explice secretul succesului lui.

Napoleon avea acelasi tip de gandire.
Caesar la fel.

Fiind pasionat de istorie, fiecare general de armata de succes din istorie este o sursa de inspiratie. Dar tu poti gasi o alta figura care sa tina haturile. Important este sa fie decisiv, strateg, disciplinat. Sa puna osul la treaba. Sa nu ii fie frica sa isi propuna obiective si sa isi suflece manecile pentru asta.

2. Artistul

Aici este un pic mai dificil de ales un nume, pentru ca sunt foarte multe exemple:

  • Nadia e un nume extraordinar, pentru executia de la Montreal din 1976, cand a luat primul 10 din istoria gimnasticii mondiale;
  • Gica Hagi, pentru evolutia din meciul din Columbia ’94, poate fi un exemplu de stare de flux (cauta pe youtube, ca sa intelegi ce inseamna sa fii in stare de flux timp de 90 de minute);
  • Duckadam, in 1986, cu cele patru penaltyuri aparate imporiva Barcelonei;
  • Freddy Mercury, cu prestatia din 1985, este iar un exemplu bun si o sursa de inspiratie;
  • Michael Jackson, cu interpretarea melodiei Smooth Criminal, din 1997, de la Munchen;
  • James Brown, in 1974, cu prestatia din timpul concertului Kinshasa Zaire

Poti vedea momente extraordinare in videoul de mai jos:

(exemple incredibile de artisti aflati in stare de flux)

Sincer sa fiu, poate fi orice nume, atata timp cat ii dai o identitate. In cazul meu, alterneaza, in functie de nevoie, pentru ca este o stare. Poate fi Michael, poate fi Elvis, Simona, Nadia…

Ba chiar am si corespondent pentru starea de flux imersiva, de grup, in prestatia echipei Leicester, pentru campionatul castigat in 2016 – cu o cota de 5000 la 1 (!) Probabil cea mai frumoasa poveste de succes din istoria fotbalului, in care micutul David infrange nu un singur Goliat, ci nu mai putin de 19, pe parcursul unui an intreg si a 38 de meciuri consecutive, cand nimeni nu le dadea nicio sansa:

3. Inteleptul

Aici, ca sa ii dai un nume, va trebui sa rascolesti un pic in istoria ta personala, pentru ca poate fi oricine te-a incurajat la un moment dat. O figura parentala, un bunic care credea in tine, cineva care te-a imbratisat exact atunci cand aveai nevoie.

Este extrem de puternic, atunci cand are impact emotional asupra ta.

Inteleptul este un om care vine cu viziune, cu echilibru, cu nondjudecata, cu energie de vindecator. Care este spiritual, care te calmeaza, care te ajuta sa dormi, sa visezi, sa speri.

Dincolo de exemplele personale, poti apela si la personaje fictionale sau reale – atata timp cat realizezi ca mentoratul este o chestie care se intampla intre doua persoane. Cu alte cuvinte, trebuie sa identifici relatia, ca sa poti sa alegi mentorul.

Yoda, pentru Luke Skywalker.
Darren Cahill, pentru Simona Halep (mereu l-am vazut mai degraba drept un catalizator si un mentor, decat un antrenor).

In articolul de astazi, mentor pentru mine poate fi inclusiv antrenorul din povestea de la inceput.

“Incearca sa iti tii tot corpul flexibil,” mi-a spus el atunci. Lucru care a reverberat peste ani de zile si sta la baza randurilor mele de astazi.

La final

Daca inca mai esti alaturi de mine, te felicit. Probabil ca te-am lasat fara suflu, dupa un articol lung cat un maraton, mai ales in era Facebook-ului, in care textele scrise au dimensiunea unui sticky notes, mai degraba decat a unui papirus care nu se mai termina.

Concluzia mea este simpla.

Cand suferi in actiune, este pentru ca nu functioneaza separarea puterilor in stat. Mintea o folosesti inainte de actiunea in sine. Cand esti in actiune, ai nevoie sa uiti ca esti acolo si doar sa… fii. Iar la final, sa chemi pe intelept, ca sa ii aduca la masa pe cei doi si sa ii impace.

Have fun,
Si incearca sa iti tii tot corpul flexibil
o sa fii mult mai concentrat la joc si mai putin in capul tau.

D.

PS: Daca vrei sa ramai in contact cu mine, iti recomand sa te abonezi aici

PPS: Mi-as dori sa imi lasi un comentariu, la final, daca ai citit articolul “din scoarta in scoarta”. Intr-o lume in care dam scroll mai des decat citim, faptul ca ai ajuns la final merita aplauzele mele. 

De-asta te si indemn sa te exprimi, aproape la fiecare articol sau newsletter scris de mine. 

Lasa un comentariu mai jos si spune-mi cand a fost ultima oara cand ai experimentat ceva similar starii de flux.

Ce faceai, mai precis?
Cum ai trait experienta?
Cum poti replica starea respectiva?

Ofera putin din experienta ta si noua, celorlalti! Apasa pe reply si incepe sa tastezi. 🙂

51 de comentarii

  • Catalin says:

    Foarte bine sintetizat
    Cand sunt in stare de flux, totul iese aproape de perfectiune, insa asta nu vine la comanda. Atunci cand nu poti accesa starea, trebuie sa te intrebi in ce moment te afli legat de ceea ce vrei sa obtii, ca sa stii in ce rol intri.
    PS: Am observat ca cel mai rapid intru in starea de flux atunci cand mintea rationala tace si nu se mai cearta cu mintea creativa.

  • Bia says:

    Ce multă claritate îmi aduce partea cu etapele și rolurile, parca are mai mult sens totul.
    Multumesc!

    Sa stii ca multe din cele mentionate de tine aici le-am mai gasit si prin cartile mele de mindfulness(arta de a fi prezent) , uneori am impresia că în ce scrii e esența din carti întregi și greoaie pe care le mai rasfoiesc.
    Si multumesc si pentru asta.

    Și ca dupa orice articol de al tău pe care-l citesc ma apuca un mare chef de actiune si de treaba:)), îmi suflec mânecile, fac o cafea bună și ma duc😎

    Mulțumesc mai ales pentru asta!

    • Nu esti prima care imi spune asta – ca articolele mele par a fi un inceput de carte sau o carte sintetizata.

      multumesc 🙂

      • Gabriela G says:

        Dragă Daniel,
        Apreciez maxim ideile exprimate de tine și le folosesc cu entuziasm.
        În 2021 am absolvit un curs de copywriting, pentru că am simțit ( după 20 și …de ani de work în alt domeniu) nevoia acută să fac o schimbare majoră în viața mea.
        Când scriu un text și reușesc să produc un rezultat “onorabil” trăiesc starea de flux.
        Și când reușesc să ajut pe cineva trăiesc o stare de flux, dar aici vreau să ies din rolul de Salvatoare.
        Am convingerea că ideile tale ajută & ghidează enorm în educația adulților și evident a tinerilor & adolescenților.
        Lucrez cu oameni bolnavi ( de cancer în ultimii ani) și este fascinant să fii martorul deciziilor pe care le ia o ființă aflată în fața unei prăpastii existențiale.
        Apare o Niagara de emoții, decizii mentale logice și apoi decizia finală.
        Cum accepți/reacționezi la această provocare uriașă?
        Fiecare tînăr, bărbat, femeie alege calea lui și-ți spun sincer am învățat enorm de la fiecare.
        Am citit 4 din cărțile tale și am început-o pe a 5-a.
        Am obiceiul de a citi combinat câte 3 cărți diferite în același timp, în funcție de starea de spirit.
        Lucrez intens la chestia cu prioritatea în loc de priorități…smiley face.
        Te felicit pentru ce exprimi și aștept să văd ce produci în 2023!
        A fost o lovitură de maestru să introduci în text imagini ale unor artiști, sportivi, ca exemple de role model și evident video de pe youtube.

  • Carina says:

    Aveam nevoie sa citesc asta azi, mi-a dat fiori.

    Pentru prima data am trait starea de flux scriind articole pe blog, iar apoi a început sa își facă apariția tot mai mult în viata mea, mai ales când am inceput sa observ tipare de acțiuni care ma ajuta sa intru in starea de flux.

    Citind articolul tău, insa, mi-am dat seama de ceva ce imi lipsea si ceva care a dus la rigidizare, in timp. Si anume, dupa procesul de creatie, dupa ce se exprima Artistul, la mine întra din nou în scena Generalul, cu criticile lui, în loc sa accesez Mentorul, cel care pur si simplu culege lectiile.

    Si asta, in cazul meu, ii da putere Rezistentei. Pentru ca doare, la final de act artistic, sa vina cel mai mare critic al meu si sa-mi explice tot ce-as fi putut face diferit :))

    Iti multumesc pentru articolul kilometric, am savurat fiecare cuvintel.

    • Articolul kilometric iti multumeste si el. 🙂

      Este tipic ca “generalul” sa preia controlul si pe alte etape (de cele mai multe ori asa se intampla). Dar si ceilalti mai scapa “in porumb” … 🙂

  • Monica Drosu says:

    Articolul asta m-a ajutat sa inteleg unde greseam cand incercam sa scriu.

    M-am invartit cativa ani intr-un labirint fara iesire, pentru ca aveam impresia ca tot ce trebuie sa fac e sa ma pun in contexte inevitabile ca sa-mi iasa.

    Am tot facut asta. Am trecut peste frica, anxietate, indoiala de sine si desi nu era deloc usor, tot nu era suficient.

    Acum ca am inteles cele 3 roluri, am inceput sa le separ constient inainte sa scriu si e magic! ❤️

    In sfarsit stiu ce am nevoie sa fac si simt ca va functiona! De data asta fac ce trebuie!

    Multumesc, Daniel! E de nepretuit ce ai reusit cu articolul asta!

  • Elena A. says:

    Clasa a 8a, subsemnata underdogul intr-un concurs de istorie intra-scolar. Imi placea (inca imi place) istoria si ma pregatisem asiduu de una singura. Dar o facusem fara nicio dorinta de castig, imi amintesc ca pur si simplu voiam sa fiu acolo si sa pot raspunde intrebarilor. Greii scolii, intre care si fiul profei de istorie care organizaze concursul, nu aveau sa-mi lase oricum nicio sansa. Erau buni. Excelenti, chiar.

    Sala de sport (pregatita pentru concurs) plina de copii si parinti, 8 participanti la 8 pupitre. Am inchis ochii, am inspirat adanc si m-am trezit la realitate abia in momentul in care directoarea imi inmana premiul pentru locul intai 🙂 E una dintre amintirile cele mai dragi din generala.

    Daca ma pregatesc foarte bine inainte si iau parte la ceva care ma pasioneaza, atunci starea de flux vine. Insa, de cele mai multe ori o sabotez, pentru ca nu parasesc mentalul (generalul) in totalitate si artistul nu reuseste sa se desfasoare. Si-atunci imi vin in minte o gramada de citate, din categoria:
    – ”too many mind” – The Last Samurai
    – ”stop fighting, let it flow” – Kung Fu Panda
    – ”don’t think, just do” – Maverick etc., etc.

    E foarte fragila starea de flux, cred ca pot numara pe degetele de la o mana momentele in care am fost cu adevarat acolo. Uite, asta e ceva la care chiar trebuie sa lucrez 🙂

  • Cristian says:

    Subodai sau Subotai? In general neesential. Confuzia vine pe filiera asiatica. Ei pronunta “d” ca “t”. DE fapt este un sunet intermediar.

    Faina idee, cu schimbarea avatarului in funtie de etape. Asta presupune si constientizarea etapei de lucru. 🙂

  • Radu C says:

    M-a prins articolul chiar dacă începe cu fotbal. Ai tu un stil de a povesti care mă captivează chiar şi când sunt complet paralel cu zona din care vin exemplele (fotbal:)
    Multumesc că mi-ai reamintit de starea de flux. Pentru mine apare uneori când scriu, când conduc, când flirtez, când vorbesc cu anumite persoane. Cred că intru cel mai uşor în stare de flux când îmi dau voie să mă joc.

    • Diana says:

      Daaa si eu întru în ea când conduc. Drept pentru care csnd simt ca sunt prea mult pe mental, iau mașina și pe-aci ți-e drumul. Mereu parca întru în stări de comuniune cu sufletul și cele mai fain gânduri și vindecări la volan îmi vin!

      • Partea cu condusul – este tipica introvertitilor, sa iasa din mental in timp ce merg cu masina. E o forma de meditatie pentru ei. 🙂

        • Diana says:

          Interesant, căci nu sunt introvertita. Nici nu ma simt și nici conform testelor nu sunt. Însă sunt asa extrovertita ca mereu aud ce zic cei din jur, mai direct sau mai vibrational, și întru în conexiune cu ei asa ușor, încât îmi trebuie ceva în singurătate ca să am stări de meditație. Altfel întru în flow pe coaching them :))

  • Diana says:

    Frumos detaliat. Eu am realizat acum vreo 2-3 ani ca eram praf la backtesting, cum numeam eu faza a treia. Pentru ca făceam forex trading și backtesting însemna să te uiți la ce tranzacții ai executat și sa vezi dacă ai respectat confirmările de intrare, dacă ai intrat la momentul bun etc. Un mare blocaj de aplicare a înțelepciunii la mine a fost faptul ca eu simțeam shame… Sa ma uit în urma era egal cu shaming myself, cum învățasem crescând… Mi-a luat ani sa pot sa transform lecții trecute în noi reguli de abordare pentru viitor. Și faza unu cu disciplina mi-a fost grea. Ca eu asimilan disciplina cu autoritatea impusa, nu cu o structura aleasa de mine pt a atinge obiective selectate tot de mine. So I was rebelling and sabotaging my plans to feel I’m in control and no one has authority over me. Ce de munca cu mine însămi am dus ca să constat întâi aceste patterns și apoi încet încet sa le dizolv și sa le transform in ceva self loving and supportive. Ce iau din articolul tău va fi partea cu rolurile care merge un pic pe partea cu IFS (integrated family systems). Cand ceva nu merge, o sa ma întreb ce rol nu e la post 🙂

  • Ami says:

    De multe ori când îți citesc newsletterele am impresia că îmi scrii mie. Că deții o putere secretă prin care afli care îmi este zbuciumul.

    Până de curând nici nu aveam cunoștință de noțiunea de stare de flux. Acum sunt într-o fază în care îmi întăresc Înțeleptul și mă antrenez să nu mai devalorizez Artistul pe motiv că pierde vremea cu prostii și nici să nu-l mai biciuiesc pentru că e imperfect.

    Doar ca să știi, de cele mai multe ori îți mulțumesc telepatic și știu că recunoștința mea ajunge la tine. Altfel nu ai mai fi lângă mine și nu mi-ai mai scrie, nu-i așa? Azi textul tău m-a uns pe rană.

    • Multumesc mult 🙂

      In termeni arhetipali, “inteleptul” are un pic de vindecator in el, iar cel pe care l-am numit “general” este in arhetipul razboinicului.

      Cu alte cuvinte, daca identificam cum vorbim cu noi insine (din ce energie) in diferite momente – ne dam seama si ce rol este cel care a preluat fraiele.

  • Andrei says:

    Am ascultat Freddie Mercury după ce am citit.

    Stare de flux = fericire. 🙂

  • Gabriela says:

    Fabulos articol – excelentă analiză. Eu am început sa intru tot mai mult in flow odată cu aprofundarea meditației – a intrării ei in TACERE. Si a devenit aproape automatism când fac switch-ul intre partea de planificare si cea creativa. Însă multa vreme a fost dificil pentru ca eram in minte foarte, foarte mult. Diferență este masiva.

    Mulțumesc foarte mult pentru aceste distincții – sunt de mare folos in conștientizare si acum înțeleg de ce ‘preferam’ chiar ‘favorizam’ munca de planificare – unde pe vremuri ma simțeam cel mai confortabil.

  • Victor says:

    Salut,
    Participam la un turneu de biliard acum cativa ani iar la un moment dat, dupa cateva meciuri castigate am intrat intr-o stare (cred ca era de flux) in care imi ieseau toate loviturile. Am simtit o energie care ma cuprins (similar cu indragostelile de fete) si parca (desi era doar senzatia) simteam cum ma uit la mine de undeva de sus si jucam. Eram de neoprit, aveam o claritate incredibila in gandire si stiam exact cum trebuie sa dau fiecare lovitura. Am ajuns in seifinala si toti prietenii ma sustineau fiind singurul dintre ei care a ajuns atat de departe cand….dintr-o data…a preluat generalul controlul. Presiunea pe care o simteam, fiind in semifinala era imensa, si jocul nu mi-a mai iesit, dar totusi terminand pe un onorabil loc 3 sau 4 iar senzitia de flux disparand.
    Am mai trait de atunci senzatia/sentimentul, ce o fi fost, dar nu la aceeasi intensitate. A fost ca o indragosteala
    Multumesc de articol! Sanatate

    • Cam asta simt si sportivii de performanta, cand participa la un turneu. Incearca sa introduca un ritm si sa se lase purtat de el.

      la final, cei de sus – nu sunt intotdeauna cei care s-au pregatit mai mult, cei cu abilitate mai mare sau cei care au avut resurse mai multe (desi este o legatura intre succes si pregatire, abilitate sau resurse).

      Cei de sus sunt cei care au reusit, cumva, sa pastreze momentumul (ritmul, placerea, energia, starea de flux)- pana la final.

      Unii nici macar nu o ating in turnee – si sunt eliminati foarte rapid.

    • Alina Filote says:

      Foarte profund articolul!! Mi-e dor de “inteleptul vindecator”, care este spiritual, care te calmeaza, care te ajuta sa dormi, sa visezi, sa speri. Cred ca osicelz prea tare intre rational si emotional! am nevoie sa vad un pic lucrurile de sus, un zoom out cu perspectiva!! Ti-a iesit si de data asta sa atingi profund! Good job!

  • Mihaela says:

    Genial articolul doar că îmi este greu să-mi mențin starea de flux pe parcursul unei lansări de program… Vin multe lucruri nepregătite, apar întrebări, răspunsuri provocări tehnice…

    Este exact ce propovăduiesc și eu, mai ales pe nișa pe care sunt, totuși îmi dau seama cât este de greu de separat aceste puteri în stat

    • Robert says:

      Intr-un singur domeniu ( si este si singurul in care excelez) intru in stare de flux aproape de fiecare data si anume modelare 3D . Incepe cu o “imagine” mentala a ceea ce am de modelat si apoi urmeaza minunea – merge totul fara efort si mai ales fara sa constientizez timpul scurs. Tare as vrea sa pot replica starea si in alte activitati insa se intampla rar.

      • @Robert

        Foarte tare 🙂 Tine si de obisnuinta, sa stii… Daca ai accesat o data starea de flux, o poti replica si in alte domenii.

        Dar ne este mai usor in domeniile in care avem un frame ceva mai strict (locul de munca sau o activitate pe care o facem zilnic).

    • Se poate, doar ca este un proces mai complex. Este similar experientei traite de sportivi (in special in sporturile pe echipe) in turnee.

      Vezi la raspunsul dat lui Victor.

      E mai greu decat la o actiune punctuala? Da, pentru ca sunt multe lucruri de luat in calcul care te scot si te baga in mental. Dar energia e acolo (poate fi acolo).

  • Monica says:

    Buna Daniel!
    Cum poti sa te reintorci in starea de flux?Am intrat in stare de flux atunci cand am vrut sa ma apuc de lucru si la un moment dat am avut parte de o intrerupere din partea unui coleg si in urma discutiilor pe care le-am avut, dupa ce m-am reasezat inapoi la birou pentru a reincepe munca, pur si simplu nu am mai reusit sa ma concentrez la ceea ce faceam.

    • Cel mai mare inamic al creativitatii (si al starii de flux) este intreruperea.

      In mod normal poti sa mai “provoci” o fereastra de deep work, care sa faciliteze starea de flux.

      Insa este mai important sa elimini factorii disturbatori – sa faci in asa fel incat sa nu mai ai intreruperi. Altfel nu esti in controlul experientei.

  • Cristina says:

    Generalul meu a fost atat de crud incat a uitat cine ii sunt aliatii si i-a nimicit de mult si pe artist si pe intelept. Acum se taraste doar prin viata ca o pisica uda si bolnava, cu o conserva goala legata de coada, uimit ca a crezut candva ca poate straluci, ca poate fi genial.

    Esti minunat Daniel!

  • Ionel says:

    Ai idee cum pot schimba generalul? Ca am senzatia ca asta de il am eu e general de armata romana si cand vine cu ordine si planuri artistul ii raspunde: ‘Sa faca m… !’ Asa ca artistul face doar cand are chef. Dar de obicei, ca orice artist, sta mai mult si se imbata cu… te miri ce. Uneori si cu alcool.

    • :)) cateodata si cu alcool :))

      Dincolo de amuzament, nu am o solutie. In mod normal echilibrarea celor trei etape vine printr-o munca intensa cu tine insuti.

      Eu am problema opusa. Generalul meu este un bully si ii cam snopeste in bataie pe ceilalti doi, daca nu’s atent.

    • Diana says:

      Mie mi se pare ca depinde și cum abordează generalul, artistul. În orice domeniu de aplica naturalul, ideea de arousing. Ca e cu o fata, un proiect sau modul cum te abordezi ca să faci ceva. Cel care plantează sămânța e responsabil de abordare ca să se asigura ca iese fruct. Teren fertil, udat, inspirat… Eu cel puțin asa vad lucrurile. Și eu am un general foarte puternic dar am lucrat sa valorez egal si artistul, cu adevărat valorat egal. Altfel simte and dismisses the general..

  • Rodica says:

    Am citit cap-coadă tot articolul, m-a prins cu totul. Interesată perspectivă, să atribuim fiecărei etape un rol care să fie și bine delimitat. Mulțumesc pentru aceată informație valoroasă, cu siguranță că voi pune în practică această strategie și vedem ce rezultate obțin. 🌹

  • Manu says:

    Experimentez ceva asemanator starii de flux cand lucrez contra timp pentru prezentarilor, probabil din cauza ca deja stiu despre ce sa scriu si cum sa scriu, adica prima parte(prep) este deja acolo prin natura proiectului.

  • Ilie says:

    Foarte bine m-a gasit articolul, ma gasit fix in momentul in care aveam nevoie de putina structura Zarnesciana. M-am hotarat sa imi public cartea cu sprijinul tau, momentan mai am putin de trait la ea ca sa o termin. Multumesc ca existi :)!

  • Andrada says:

    Minunat articol. Mă gândeam acum la modul în care am experimentat starea de flux și îmi dau seama că e o stare de relaxare interioară.
    De asta caut să fac sport, să citesc, să fac o drumeție, să pictez, să scriu – să mă recreez in starea de flux.
    Și mă întreb acum: Cum ar fi daca aș urmări, intenționat, aceasta stare și în munca mea? Cum aș putea să nu o las doar pradă hazardului ci să o cultiv zi de zi cate puțin?

  • Dana says:

    Tu nu esti om, esti un semizeu al cuvintelor. Inainte de a le scrie le inmoi intr-o potiune magica si le atasezi un varf ascutit care sa tinteasca precis inima si mintea cititorului.
    Atat am citit despre starea de flux, incat am capat repulsie fata de ea pentru ca nu o intelegeam (cu mintea).
    Textul tau a venit cu explicatii pentru mintea mea. Mai clar de atat nu cred ca se poate si pentru asta iti multumesc.
    Ma gandeam daca am fost vreodata intr-o stare sa uit de mine si am realizat ca de curand, uitandu-ma la un serial pe Netflix ( Calugarita razboinica) m-am uitat la ceas la ora 8 PM si apoi, la 2 Am. Am avut impresia ca a trecut doar o ora.

  • Cozma Cristina says:

    Am întrat în stare de flux cel mai des în grădină si eram una cu plantele.Am fost criticata de cei din jur -familia și vecinii)pentru ca foloseam permacultura-cuiburi de rame(viermii din pământ),paie,carton,nu aram pământul etc.Toata vara am încercat sa monetizez asta,am vândut doar 80kg de pastai de fasole in paralel lucrând la stat pe un salariu .Ieri m-am autorizat ca punct gastronomic local sa vand mâncare gătită in gospodăria noastră de fermieri.Folosesc amintirea stării de flux din grădină in actualul proiectinsa intru greu,o mentin si mai greu.In grădină intram in flux din momentul în care intram fizic in grădină. Iti multumesc pentru articol,este genial pentru mine!

  • Andra says:

    Multumesc pentru articol! Datorita starii de flux am reusit sa scriu un capitol intreg din lucrarea de disertatie in 5 zile!

  • Francisc Marius Bogdan says:

    1. Scriitorul
    2.Fotbalistul
    3.Preotul

  • Razvan says:

    Prin octombrie am alergat la o competitie la Mercheasa (Brasov, zona foarte faina, mai ales toamna) – in poutinele momente in care ma bucuram de priveliste, de traseu, nu imi simteam picioarele, totul mergea perfect, dar in rest ma gandeam la cati kilometri mai am de parcurs, la ce mai ma doare, daca sa mai fortez sau nu…

  • Gabriela says:

    Felicitări pentru modul în care ai descris și explicat cele 3 roluri/stări. Personificarea face mai ușoară înțelegerea lor.
    Am totuși o nelămurire. Înțeleg că starea de flux apare când e vorba despre ceva ce îți place, dar cum faci să chemi la comandă Artistul atunci când până și Generalul nu vrea să iasă din cortul lui de comandă să “pună umărul la treabă.” Cred că este ceva ce-mi scapă ca și informație. Adică putem vorbi de 2 situații: 1. am un obiectiv bine formulat, iar punerea în practică e ceva ce-mi aduce plăcere și atunci cei 3 G A M apar în scenă bucuroși.
    2. am un obiectiv, bine definit, însă punerea în scenă îmi aduce disconfort, și atunci cei 3 G A M nu mai lucrează in sinergie. Aici starea de flux a artistului poate să nu apară, pt că eu nu fac ceva din pasiune, ci din dorința de a prospera financiar de exemplu. Eu leg starea de flux strict de ceva ce faci din pasiune.
    E greșit?
    Starea de flux poate fi educată? Se poate să o accesăm oricând prin anumite tehnici?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *